Kontakt
Provozní doba
Pondělí - Pátek
9:00 - 16:00 Případně po telefonické dohodě! |
Někdy za to účetní nemůže.
Může se vám stát, že vám jednoho dne zavolá váš obchodní partner - odběratel vašich výrobků a značně naštvaně vám oznámí, že s vámi skončil. Vyděsíte se, je to hlavní zdroj vašeho živobytí a přemýšlíte, co se mohlo stát. Nedodal jsem poslední zakázku včas? Nebyla snad v pořádku? Nedodržel jsem předem domluvenou cenu? Nic takového. Váš partner vás vzápětí uvede do reality. Jste podle jeho místně příslušného finančního úřadu, v tomto případě v Písku, nedůvěryhodný. Nic horšího vás nemohlo potkat. I když kdo ví? Důsledky takového označení jsou katastrofální. Pro oba. Váš odběratel nakupuje od místních firem jejich výrobky a zboží s daní z přidané hodnoty a takto zakázku i zaplatí, prodává vše zahraničnímu odběrateli, kde si DPH již nefakturuje, ale vrací mu ji finanční úřad. Vše podle zákona o DPH. Mnohdy to jsou velké částky a obchodníci se zahraničím na ně netrpělivě čekají. Logicky. Jsou totiž součástí jejich peněžních toků a platí z nich dlužné faktury, mzdy zaměstnanců a další své závazky. Pokud finanční úřad usoudí, že vámi uplatněný odpočet DPH vzbudil jeho pochybnosti, hlavně v případě, že má vyplatit větší částku, pak celou výplatu pozastaví a vyzve vás k podání vysvětlení. Je ve vašem zájmu rozptýlit pochyby finančního úřadu co nejdříve, neboť teprve ve chvíli kdy úřad vaše důvody uzná, začne běžet nová 30 denní lhůta pro výplatu peněz. Mezitím, samozřejmě, proběhne splatnost faktur, termín výplaty mezd. Kde na to vezmete, nikoho nezajímá. Zkrátka takto pochybující správce daně je dobrý důvod, abyste vy i váš obchodní partner propadli panice a dosud fungující obchodní vztahy byly zničeny. Přemýšlíte, co se stalo. DPH ze svých uskutečněných obchodů jste přece odvedl. Při pohledu na firemní účet se přesvědčíte, že včas a na správný účet. Podnikáte více jak 2 roky a doposud vše normálně fungovalo. Pracujete, fakturujete, platíte daně. Účetní!! No jasně. Chyba musí být na její straně, komunikaci s úřady zajišťuje výhradně ona. Je za to placená. Zatím. Neodevzdala formulář, odevzdala ho špatně, chyběla některá ze všech možných příloh. To je tak, když si najmete externí firmu!! Patřičně naštvaně, jak jinak, jí zavoláte abyste zjistil, co to, proboha, provedla. A tak jsem se jako účetní nejprve přesvědčila, že je vše správně podáno a pak volala na registrační oddělení finančního úřadu svého klienta ve Strakonicích a zjišťovala, proč je klient zničehožnic nedůvěryhodný a kde se stala chyba. Nikde. No, to se teda bude špatně řešit! Firma má správně ohlášeno sídlo, provozovnu i řádně zaregistrovaný účet. Není co opravovat. A hlavně - není důvod zadržovat platbu. A tak jsem zavěsila telefon s příslibem ochotného úředníka, že se na to ještě podívá. A to jsem také následně sdělila svému vyděšenému klientovi. Druhý den volala vedoucí registračního oddělení. Problém. U firmy je uvedena interní poznámka, kterou vidí pouze finanční úřad, že jednatel společnosti se v uvedeném sídle nezdržuje. No jasně. Co by tady dělal? Pracuje v dílně. Na sídle společnosti má schránku, účetní a veškerou agendu. Jenže dokud tam ta poznámka bude, nebude DPH. Vymazat ji jen tak ale rozhodně nejde. Není k tomu důvod. Bude nutné napsat vysvětlení, které, jen tak mimochodem, již bylo podáno při místním šetření, které si finanční úřad sám udělal a které proběhlo bez zjištění, dojít na úřad a podat vysvětlení. A tak se stane, že interní poznámka o faktu, že jednatel společnosti se běžně nezdržuje v sídle společnosti, bude vymazána. Kdo ví, který úředník si ji zapsal. Bez žádosti, vysvětlení a hlavně pak bez vědomí poplatníka. Vymazání poznámky bude trvat alespoň 3 dny, pak ještě doložit daňovou evidenci, potom začne běžet 30 denní lhůta a poté bude DPH vyplaceno. Zaměstnanci onoho obchodního partnera na mzdu nejspíš pár dnů počkají, dodavatelé počkají na zaplacení svých faktur, možná někteří už příště nepřijdou a obchodní vztahy mezi dosavadními přáteli už také nebudou to co dřív i když nejspíš úplně neskončí. A můj klient snad zůstane mým klientem a i bez slevy pochopí, proč jsem o interní poznámce nevěděla. Všichni zúčastnění se zcela právem cítí poškozeni a jsou naštvaní. Jen úředníci, na rozdíl od nás živnostníků, půjdou domů s vědomím, že jejich mzda bude včas připsána na účet a v souladu s legislativou i řádně navyšována. A tak jsem pro to, aby interní poznámky si úřady a nejen ty finanční řešily interně. Jsem pro to, aby místní šetření mělo nějaký praktický význam, když už se dělá, to znamená, aby jím prokázané skutečnosti byly pro posuzování poplatníka směrodatné. Jsem pro to, aby z těchto šetření a s přihlédnutím k historii činnosti správci daně sami dokázali zodpovědně posoudit věrohodnost poplatníka. Rozhodně tady, na malém městě, kdy je všechny docela dobře znají a všichni jsou minimálně po 1x kontrole. Jsem pro to, vyhledávat a postihovat podvodníky. Nekompromisně. Jenže to právě neumíme. Místo toho umíme spolehlivě otrávit ty drobný, poctivý. I finanční úřady se na tom podílejí. Třeba právě zbytečným zadržováním plateb a s tím spojenou administrativou, které už tak je nad hlavu. A taky bych byla pro to, aby drobní živnostníci měli jistou nejen historii, ale i budoucnost.
|